Prowadzisz własną firmę, zarządzasz magazynem i czujesz, że potrzebujesz usprawnić pewne działania, by zwiększyć efektywność operacyjną pewnych procesów? Zależy Ci na tym, by Twój biznes i supply chain management (łańcuch dostaw) był umiejętnie zarządzany? Chcesz zacząć śledzić na bieżąco wszelkie dane w Twojej firmie przy użyciu nowoczesnej technologii? Zastanawiasz się, jakie zmiany wdrożyć we własnym przedsiębiorstwie i jakie trendy logistyczne i technologiczne wykorzystać, by uzyskać przewagę konkurencyjną w swojej branży i jednocześnie zwiększyć sprzedaż. Sprawdź, jak możesz w strategii rozwoju swojego sklepu e-commerce wykorzystać aktualne trendy, by zyskać lojalność klientów i zwiększyć sprzedaż.
Jakie są trendy w zarządzaniu łańcuchem dostaw w 2023 roku?
Digitalizacja w branży e-commerce wpłynęła na skrócenie dostaw w czasie rzeczywistym. Sprawiło to, że wiele firm dzięki dobrze przemyślanym działaniom zwiększyły sprzedaż, ale również uzyskały większą elastyczność łańcucha dostaw, co przełożyło się na więcej klientów w sektorze B2B. Dlatego menedżerowie łańcucha dostaw w branży logistycznej powinni dostawać działania operacyjne do tych zmian, by sklepy internetowe nie zostały w tyle w zakresie wykorzystania trendów i obecnych możliwości rozwoju sprzedaży.
Według raportu „Co ugryzie e-commerce?” z 2021 roku przygotowanego przez Mobile Institute oraz Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika jasno, że właściciele sklepów internetowych, którzy oferują swoim klientom nowoczesne formy płatności zyskują większy przychód, popyt i lojalność klientów, dla których ważna jest możliwość wyboru wielu wygodnych form płatności. Nie bez znaczenia są też kwestie bezpiecznych, szybkich dostaw, stosowanych materiałów opakowaniowych i ich wpływu na środowisko oraz
Jakie będą kolejne trendy w 2023 r i kolejnych latach? To trudno przewidzieć, ale już dziś warto skorzystać z wielu widocznych trendów, by Twój sklep, zakład produkcyjny czy magazyny nie zostały w tyle i były dostosowane do wymagań i potrzeb coraz bardziej wymagających klientów.
Jak zmieniały się w trendy w logistyce w ciągu kilku lat?
Trendy w branży logistycznej ulegały zmianom w ciągu kilku lat. Wpływ na ich ukształtowanie i jednocześnie zmiany, do których musiały się dostosować firmy – miała pandemia covid-19, która miała globalny zasięg oraz sztuczna inteligencja. Nie bez znaczenia były również takie aspekty jak globalizacja i cyfrowa rzeczywistość. Pandemia koronawirusa i liczne ograniczenia związane ze sprzedażą produktów w sklepach i punktach stacjonarnych sprawiły, że sprzedawcy nie mieli wyjścia i musieli rozpocząć lub zwiększyć sprzedaż produktów lub usług w internecie, a pandemia tylko to przyśpieszyła. Zauważalną zmianą jest wzrost liczby sklepów e-commerce, który zwiększa się co roku i sprawia, że konsumenci mają coraz większy wybór różnego rodzaju produktów.
W 2021 roku jednym z trendów rynkowych był social-shoping, czyli sprzedawanie produktów poprzez sklepy i marketplaces utworzone w mediach społecznościowych. 2 lata temu aż 2 z 10 użytkowników deklarował zrobienie zakupów w mediach społecznościowych ze względu na wygodę. Natomiast jeśli dany sklep oferował klientom kilka różnych rodzajów płatności i jednocześnie sprzedawał w kilku kanałach – to miał szansę na większe zainteresowanie klienta.
Nawyki zakupowe większości klientów z wielu branż uległy zmianom, co wpłynęło również na zwiększony popyt w niektórych branżach m.in. w branży kosmetycznej, artykułów spożywczych, artykułów gospodarstwa domowego i sprzętu do ćwiczeń fitness. Ze względu na obostrzenia sanitarne coraz więcej klientów obdarzyło większym zaufaniem zamawianie produktów z dostawą do domu i możliwość odbioru przesyłki z punktów odbioru. Ponadto kupujący byli o wiele bardziej skłonni do tego, by zamawiać rozmaite produkty przez aplikacje mobilne.
Firmy musiały dostosować się do szybko zmieniających się warunków sprzedaży, a kluczowe znaczenie w tej kwestii miała obecność w internecie i usprawnienia dla klientów w zakresie sprzedaży. Przedsiębiorstwa z sektora e-commerce zyskały wiele wyzwań i możliwości i nie musiały obawiać się ograniczeń, bo dzięki temu
Są i dobre strony tych zmian, które sprawiły, że klienci w różnym wieku bardziej doceniły branżę e-commerce ze względu na wygodę zakupów, łatwy kontakt z dostawcą i możliwość spokojnego porównania ofert różnych produktów zarówno pod względem cen, jak i wielu innych parametrów, by podjąć najlepszą dla siebie decyzję zakupową. Możliwość porównania ofert zakupowych sprawiła, że popularność sklepów e-commerce była rekordowo wysoka.
Jakie były wyzwania związane z łańcuchem dostaw w e-commerce w 2021 roku?
Branża e-commerce w cyfrowym łańcuchu dostaw zmagała się z wieloma wyzwaniami w okresie pandemii oraz po jej zakończeniu. Jednym z nich było to, że musieli szybko reagować na zachowania użytkowników, dostosować regulaminy sklepów internetowych do zmieniających się zasad handlu elektronicznego i przede wszystkim dokonać innowacji w zakresie digitalizacji np. wdrożenia nowoczesnego oprogramowania, podejmować decyzje na zaawansowanej analityce i wykorzystywać analizy danych do wdrażania usprawnień w swoich sklepach e-commerce.
Drugim wyzwaniem była organizacja i wdrożenie bezkontaktowej formy dostawy. Nie bez powodu ta forma dostaw znajduje się wciąż w wielu sklepach internetowych, dlatego że w czasie pandemii dla klientów ważne było zachowanie bezpieczeństwa i ograniczanie jakiegokolwiek ryzyka zachorowania na koronawirusa. Teraz bezkontaktowe dostawy zostały zastąpione dostawą produktów do paczkomatów ze względu na szybkość dostaw.
Co zmieniło się w branży po pandemii? Przede wszystkim powstała ogromna ilość nowych sklepów e-commerce. Według danych z raportu „Co gryzie e-commerce?” w 2021 roku liczba e-konsumentów wynosiła ok. 57%, a rok później było to już ok. 72%. Warto tutaj również rozróżnić sposób robienia zakupów i dwie różne grupy docelowe, czyli B2B – klientów biznesowych i B2C, czyli klientów detalicznych.
Jakie trendy w łańcuchach dostaw i operacjach magazynowych są najważniejsze?
W całym łańcuchu dostaw aktualnie najważniejsze jest kilka rodzajów trendów, które nie tylko pozwalają zwiększać sprzedaż i zbliżają firmy do klientów, ale przede wszystkim pozwalają uzyskać przewagę konkurencyjną nad innymi przedsiębiorstwami w branży.
W łańcuchu dostaw w 2020 i w 2021 roku niewątpliwie nastąpiło wiele dynamicznych zmian, na które wpływ miała pandemia koronawirusa oraz zmiana nawyków zakupowych Polaków. Ze względu na liczne ograniczenia zakupowe zmieniły się również nawyki zakupowe i zachowania użytkowników internetu.
Natomiast teraz w ramach nowoczesnych łańcuchów dostaw wykorzystanie dostępnej technologii takie jak programów do supply chan management, internet rzeczy, big data, analityki internetowej, optymalizacji tras przejazdów dla kierowców, czyli systemów telematycznych – jest niezbędne nie tylko do tego, by łatwiej pozyskiwać klientów.
W czym jeszcze pomagają nowoczesne technologie? Przede wszystkim służą do tego, by wykorzystać analizę danych i ilości danych do lepszych działań operacyjnych, jak i tych dotyczących zapasów. To pozwala znacznie lepiej niż dotychczas zarządzać procesami logistycznymi (nie tylko szybciej realizować kompletację towarów, ale również do tego, by dystrybucja była realizowana wydajniej) i by wzmocnić globalne łańcuchy dostaw. Takie podejście eliminuje wszelkie zakłócenia i sprawia, że konkurencja zostaje daleko w tyle.
O czym pamiętać w prowadzeniu sklepu internetowego w 2024 roku?
Ze wspomnianego raportu „Co ugryzie e-commerce 2021?” wywnioskować można kilka wniosków, które na pewno przydadzą się właścicielom sklepów e-commerce nie tylko do zwiększania sieci dostaw, budowania przewagi rynkowej i wzmacniania lojalności klientów na każdym etapie, ale przede wszystkim do tego, by zyskać niezawodność w wielu procesach i zmniejszać koszty związane z prowadzeniem e-sklepu.
W ciągu najbliższych lat w prowadzeniu własnego e-sklepu warto więc pamiętać o następujących radach:
1. Sprzedawaj produkty w różnych kanałach i zadbaj o marketing swojej marki w taki sposób, by klient mógł się dowiedzieć o Twoim sklepie w różnych kanałach.
2. Oferuj różne metody dostaw w taki sposób, by klient mógł wybrać najodpowiedniejszą dla siebie metodę wysyłki. Zadbaj również o to, by wysyłki Twoich produktów były szybkie, ponieważ klienci nie lubią zbyt długo czekać na swoje zamówienia i wolą szybko otrzymywać swoje zamówienia, a to świetny sposób na to, by szybkością dostaw wyróżnić się w branży e-commerce.
3. Zadbaj o wygląd swojego sklepu internetowego i szybkość ładowania produktów, by Twój klient mógł łatwiej korzystać z Twojego sklepu internetowego. Wtedy skraca się czas decyzji zakupowej, jeśli funkcjonalność sklepu e-commerce.
4. Wykorzystaj dostępne programy i nowoczesne technologie, by mieć łatwiejszy wgląd do danych analitycznych i na ich podstawie dokonywać zmian, które będą korzystne dla rozwoju Twojego e-sklepu i Twoich klientów.
5. Wykorzystaj potencjał danych dotyczących zapasów, by łatwiej zarządzać zapasami w swoim sklepie e-commerce i po to, by wszelkie oprogramowania w Twoim biznesie były odpowiednio zintegrowane, zacznij planować dostawy nowych produktów ze swoimi partnerami biznesowymi w sposób o wiele bardziej efektywny i na podstawie danych analitycznych.
6. Zadbaj o dobry copywriting w swoim sklepie e-commerce po to, by Twój klient bez problemu zrozumiał każdy komunikat i na etapie podejmowania decyzji zakupowej nie miał żadnych wątpliwości.
7. Pamiętaj o wdrożeniu niezbędnych procedur prawnych, by przetwarzanie danych w Twoim e-sklepie było w pełni legalne i zgodne z obowiązującym prawem.
8. Oferuj od czasu do czasu promocje klientom, ponieważ jest to jeden z czynników, które zwiększają zainteresowanie potencjalnych kupujących.
9. Dbanie o zrównoważony rozwój i środowisko poprzez wykorzystanie np. biodegradowalnych opakowań, na które coraz więcej klientów zwraca uwagę, gdy dostaje przesyłkę. Takim sposobem Twój sklep e-commerce może zapunktować u klienta, co zwiększy jego lojalność zakupową.
10. Wykorzystanie nowoczesnych technologii np. uczenia maszynowego i automatyzacji do usprawnienia łańcuchów dostaw, by oszczędzać czas, zwiększać efektywność operacyjną i podejmować skuteczniejsze decyzje o rozwoju sklepu internetowego, bazując na danych. W tym ważne jest, by zadbać o odpowiednie wdrożenie iot (z j. ang – internet of things) i przechowywanie danych w chmurze.
Usprawnij procesy logistyczne dzięki wsparciu Trans-Tok!
Szukasz wsparcia w obowiązkach logistycznych, by usprawnić procesy w swojej firmie i nie wiesz, od czego zacząć? Czujesz, że gubisz się w nowoczesnych technologiach i szukasz skutecznego sposobu, by je okiełznać? Szukasz doświadczonej firmy logistycznej, której możesz zlecić outsourcing usług logistycznych? To my! Skorzystaj ze wsparcia w Trans-Tok i sprawdź ofertę na obsługę logistyczną.