Kontener chłodniczy i morski reefer – co to takiego?
Kontener reefer (z j. ang – refrigerated container – RF) to coś więcej niż standardowy kontener ze względu na to, że umożliwia bezpieczny transport różnego rodzaju ładunków, które ze względu na swoją specyfikę wymagają dobrego zabezpieczenia i ściśle określonej temperatury wewnątrz. Dlatego tego typu kontenery chłodnicze są bardzo często wykorzystywane w transporcie. Kontener reefer to nic innego jak kontener chłodniczy, który jest wyposażony w agregat chłodniczy i który działa trochę jak chłodnia. Umożliwia sprawny transport kontenerowy ładunków w kontrolowanych temperaturach nawet podczas najdłuższych podróży, dlatego tego rodzaju kontenery są bardzo popularne i często stosowane w branży transportowej.Kontenery typu reefer – jakie jest ich zastosowanie w branży transportowej?
Kontenery chłodnicze zapewniają optymalny poziom temperatury ładunku podczas przewożenia z jednego miejsca do miejsca docelowego, dlatego tak ważne jest utrzymanie odpowiedniej temperatury wewnątrz kontenera. Ponadto nie bez znaczenia jest odpowiednio wypełniona i dobrze zabezpieczona przestrzeń ładunkowa w kontenerze chłodniczym. Dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim z uwagi na to, by mieć pewność, że przewożone ładunki są odpowiednio dobrze zabezpieczone do transportu i nie zmienią swojego miejsca w czasie przewozu. Standardowe kontenery chłodnicze są przystosowane do przewozu wielu produktów spożywczych takich jak mięso, wędlina, ryby, świeże owoce i warzywa.Rodzaje kontenerów chłodniczych stosowanych w transporcie drogowym towarów
Do bezpiecznego przewozu ładunków specjalnych, które wymagają ściśle określonych temperatur – najczęściej używa się kontenerów chłodniczych, w tym kontenerów typu reefer.Poznaj podstawowe rodzaje kontenerów stosowanych w transporcie drogowym i chłodniczym takie jak np. open top, flat rack i hard top oraz wymiary i ładowność kontenerów
W transporcie drogowym towarów na co dzień stosowane są różnego rodzaju kontenery standardowe i niestandardowe, które umożliwiają bezpieczny transport najróżniejszych ładunków np. wielogabarytowych i ciężkich, które wymagają dobrego zabezpieczenia. Dlatego jeśli np. ładunek jest zbyt ciężki lub ma nietypowy gabaryt – załadunek wymaga więcej wysiłku i dlatego też wykorzystuje się specjalne kontenery do tego typu produktów. Najczęściej używane są kontenery standardowe o wielkości 20 lub 40 stóp. Kontenery te wyposażone są w różnego rodzaju zabezpieczenia, by Twój ładunek dotarł bezpiecznie do celu. Standardowe kontenery o wielkości 20 lub 40 stóp są używane do przewozu różnorodnych ładunków. Kontenery te nadają się do transportu ładunków drobnicowych, takich jak produkty pakowane na paletach, maszyny, urządzenia techniczne, zabawki, czy produkty przemysłowe. Ich uniwersalny charakter sprawia, że są szeroko stosowane w transporcie morskim, kolejowym i drogowym- Kontenery uniwersalne, czyli kontenery 20 lub 40 – służą do przewozu uniwersalnych ładunków takich jak produkty spożywcze i np. niewielkie ładunki, które pod względem potrzeb transportowych nie są wymagające i np. nie potrzebują przechowania w kontrolowanych temperaturach.
- Kontener dry van – to rodzaj uniwersalnego kontenera, który służy np. do transportu produktów spożywczych.
- Kontener flat rack – służą do transportu ładunków specjalnych o nietypowych gabarytach, które ze względu na swoje wymiary nie może być transportowany w standardowym kontenerze. Ułatwiają rozłożenie towarów w kontenerach ze względu na brak ścian bocznych i dachu, co jednocześnie przyśpiesza załadunek, dlatego są to kontenery, które uwielbia spedycja.
- Kontener open top – wykorzystanie kontenerów typu open top jest dość powszechne w transporcie ładunków specjalistycznych, które wymagają otwartego dachu. Tego typu kontenery używa się do przewozu np. materiałów sypkich, które ze względu na swoje właściwości wymagają też określonej wilgotności w powietrzu, co ułatwia kontener z otwartym dachem.
Kontenery standardowe i specjalistyczne, czyli co nieco o podziale rodzajów kontenerów w branży transportowej
Niektóre z kontenerów służą do przewozu ładunków standardowych, a inne – specjalistyczne tak jak w przypadku kontenerów chłodniczych pozwalają bezpiecznie transportować specjalistyczne ładunki. Kontenery chłodnicze działają w ten sposób, że wystarczy podłączyć agregat do prądu, by temperatura przewożonych towarów była zapewniona podczas przewozu do konkretnego miejsca docelowego.- Kontenery hard top – to kontenery przystosowane do przewozu towarów bardzo wysokich, ciężkich i nietypowych pod względem gabarytu lub wymiarów. W branży transportowej są dość chętnie wykorzystywane i doceniane ze względu na to, że są dobrej jakości i służą do zapewnienia możliwie jak najbezpieczniejszego przewozu ładunku.
- Kontenery high cube – są to tzw. kontenery podwyższone ze względu na to, że wymiary kontenerów high cube są aż o 10 metrów sześciennych wyższe od wymiarów standardowego kontenera.
Zalety i wady kontenerów chłodniczych reefer – co warto wiedzieć?
Wykorzystanie reeferów w transporcie drogowym wiążę się z wieloma korzyściami. Pierwszą z nich jest to, że reefery pomagają dbać o jakość i świeżość produktów spożywczych nawet przy realizacji bardzo dużych odległości np. do innych krajów. Drugą ogromną zaletą wykorzystania reeferów w transporcie drogowym jest zwiększenie wydajności operacyjnej firmy logistycznej i możliwość skutecznego obniżenia kosztów transportowych, dlatego taka mobilna chłodnia jest bardzo popularna w branży transportowej i chętnie stosowana nawet w przypadku dużych odległości. Trzecią zaletą wykorzystania reeferów w transporcie jest bezpieczeństwo i ochrona składników odżywczych w produktach spożywczych dzięki gwarancji zachowania odpowiednich temperatur zalecanych przez producenta żywności. Odpowiednie zabezpieczenie żywności do transportu sprzyja niemarnowaniu żywności i jednocześnie pozwala firmom spożywczym utrzymać dobre relacje z firmami transportowymi.Jakie są minusy wykorzystania reeferów w transporcie drogowym towarów?
Regularne używanie reeferów wiążę się też z kilkoma minusami, o których warto pamiętać. Są to między innymi kwestie związane z dużym zapotrzebowaniem energetycznym i wykorzystaniem tych zasobów. Im częstsze wykorzystanie energii, tym wyższe koszty z tym związane, co w niektórych przypadkach może być obciążeniem dla firmy transportowej. Do minusów należy również zaliczyć ograniczony czas, ponieważ transporty reeferami są dłuższe, dlatego wymaga to bardzo dokładnego zaplanowania łańcucha dostaw, by w sposób efektywny wykorzystywać flotę firmową i np. nie dopuścić do sytuacji, że brak jednego reefera w bazie sprawi, że nie będzie można zrealizować kolejnego transportu dla innego klienta.Historia kontenera reefera – jak powstały?
Kontenery reefery powstały wraz z kontenerami chłodniczymi i były popularne już w XIX wieku do transportowania różnego rodzaju produktów, które wymagały odpowiedniej temperatury. W dawnych czasach przed wynalezieniem kontenera transportowego reefer problematyczne dla wielu ludzi było przewożenie świeżego mięsa i owoców w dalekich podróżach. Dlatego jego wynalezienie na zawsze ułatwiło transport tego typu produktów żywnościowych i dziś nie stanowi on żadnego problemu. Zanim na dobre ludzie zaczęli wykorzystywać reefer do przewożenia różnego rodzaju produktów spożywczych – to wykorzystywano tzw. chłodzenie kompresyjne, które zapewniało tymczasowe chłodzenie produktów spożywczych i nie było do końca rozwiązaniem idealnym. To tłumaczy, dlaczego wynalezienie kontenera reefer zrewolucjonizowało branżę.Transport morski i transport chłodniczy kontenerów – dlaczego tak ważną rolę odgrywa dobrze dobrana chłodnia?
Dobrze dobrana chłodnia do specyfiki przewożonych produktów pozwala zadbać nie tylko o świeżość np. przewożonych owoców i warzyw, ale również o to, by nie utraciły swoich pierwotnych właściwości odżywczych podczas transportu. Kontenery chłodnicze są przystosowane do utrzymywania temperatury w zakresie wymaganej przez producenta, dlatego tego rodzaju kontenery służą do transportu towarów świeżych takich jak owoce, warzywa czy produkty głęboko mrożone.
Bezpieczny przewóz i transport produktów w kontenerach chłodniczych i wymiary kontenerów – o czym pamiętać?
Kontenery chłodnicze reefer mają różne wymiary, a najpopularniejsze z nich to 20-stopowe i 40-stopowe, które pozwalają wygodnie transportować różne rodzaje produktów na dowolnych trasach międzynarodowych.
Kontenery typu reefer mają zróżnicowaną pojemność i zależy ona głównie od rodzaju kontenerów, które ma w swojej ofercie firma transportowa. Najczęściej są to kontenery o pojemności ok. 76 metrów sześciennych o ładowności do ok. 30 000 kg. Pod względem wymiarów kontenery tego typu są tak dostosowane do wymiarów nawet najbardziej nietypowych produktów. Oznacza to, że pod tym względem są dość uniwersalne. Dlatego można do nich bardzo łatwo dopasować wszelkie ładunki.
Jak działa kontener chłodniczy?
Kontener chłodniczy to rodzaj kontenera specjalistycznego, który pod względem konstrukcji zewnętrznej i wewnętrznej jest przystosowany do przewożenia ładunków chłodniczych różnego rodzaju, które wymagają ściśle określonej temperatury podczas przewozu krajowego lub zagranicznego. Dlatego jego rolą jest zapewnienie ładunkowi odpowiedniego poziomu temperatury i nierzadko do tego celu wykorzystywany jest agregat chłodniczy.
Kontener chłodniczy ma zwykle temperaturę w przedziale od -30°C do nawet +30°C w zależności od rodzaju, specyfiki i potrzeb danego ładunku.
Czym są nieaktywne kontenery chłodnicze?
Nieaktywne kontenery chłodnicze to rodzaj kontenerów określanych mianem skrótu NOR. Skrót NOR oznacza z języka angielskiego kontenery, które nie muszą wykorzystywać agregatu chłodniczego, by zagwarantować określoną temperaturę przewożonemu ładunkowi, czyli działają w sposób inny niż standardowe kontenery chłodnicze.
Jak dokładnie działają? Nieaktywne kontenery chłodnicze służą do transportowania ładunków chłodniczych, ale które nie wymagają użycia agregatu chłodniczego, by podczas przewozu ładunku ochłodzić ładunek i właśnie tym różnią się od standardowych kontenerów chłodniczych. Nie wymagają źródła energii w postaci agregatu w zakresie kontrolowanej temperatury, tylko zapewniają ją bez użycia agregatu. Tego rodzaju kontenery pomagają utrzymać zadaną temperaturę w przedziale od np. -30°C. Temperatura w kontenerze chłodniczym jest mniejsza niż w nieaktywnym kontenerze chłodniczym bez agregatu, ale jednocześnie mniejsza niż w kontenerze suchym.
Profesjonalny i bezpieczny transport ładunku w kontenerze chłodniczym reefer – tylko z Trans-Tok!
Interesuje Cię profesjonalny transport chłodniczy w Warszawie, bo potrzebujesz szybko i bezpiecznie przetransportować dowolnej wielkości ładunek, który wymaga specyficznej floty i odpowiedniego rodzaju kontenera? Skorzystaj ze wsparcia specjalistów w Trans-Tok! U nas znajdziesz kontenery, które pozwalają na transport towarów w najróżniejszym zakresie temperatur i takie, które mają odpowiednie wymiary i ładowność.
Dlatego jeśli szukasz doświadczonej firmy transportowej do współpracy i potrzebujesz dobrego kontenera chłodniczego, by mieć pewność, że Twój ładunek wewnątrz kontenera będzie miał odpowiednią temperaturę – to zdecydowanie warto skorzystać z naszej oferty transportowej.
Kontener morski reefer – bezpieczny transport chłodniczy
Masz ładunek, który wymaga dobrego zabezpieczenia i który chcesz przetransportować do innego kraju i w tym celu szukasz doświadczonej firmy transportowej? W Trans-Tok doskonale wiemy, jak zrealizować kompleksowy transport nawet najtrudniejszych ładunków chłodniczych, dlatego możesz nam powierzyć każde wyzwanie!