Jak rynek e-commerce rozwijał się przez te wszystkie lata i dlaczego zakupy online wciąż są tak popularne dla konsumentów? Na jakie trendy związane z logistyką dla e-commerce zwracają szczególną uwagę kupujący i o czym powinni pamiętać właściciele e-sklepów?
Rozwój rynku e-commerce
E-commerce, czyli handel elektroniczny od lat dziewięćdziesiątych rozwija się bardzo dobrze. Pierwszy sklep internetowy powstał w 1994 roku. Trzy lata później sklep internetowy działający w nieco innej branży po raz pierwszy uruchomił dla klientów możliwość zamawiania towarów przez formularz kontaktowy umieszczony na stronie sklepu e-commerce. W 2013 roku liczba sklepów internetowych w e-commerce przekroczyła 21 tysięcy e-sklepów! W 2021 roku liczba e-sklepów wynosiła 44,5 tysiąca! Te różnice dobitnie pokazują popularność rynku e-commerce!
W tym samym roku powstał pierwszy polski program do wysyłki newsletterów dla klientów sklepów internetowych. Na tej podstawie można przyjąć, że rozwój rynku e-commerce miał miejsce w połowie lat 90. XX wieku.
Od tamtego czasu większość ludzi polubiła zakupy online jednym kliknięciem bez konieczności wychodzenia z domu, dlatego popularność rynku e-commerce nie słabnie. Handel elektroniczny wymaga jednak od właścicieli dostosowania swoich sklepów internetowych do nowoczesnych standardów i do oczekiwań coraz bardziej wymagających konsumentów.
Jakie będą zmiany na rynku e-commerce w najbliższej przyszłości?
Pandemia raz na zawsze zmieniła przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Coraz więcej ludzi wskutek ograniczeń pandemicznych woli do tej pory robić zakupy online i więcej czasu poświęcić na obejrzenie wybranych produktów i porównanie ofert różnych sprzedawców, zanim podejmie ostateczną decyzję zakupową.
Jakie są tendencje kształtowania rynku e-commerce w następnych latach? Przede wszystkim konsumenci mają większą świadomość w zakresie własnych praw i będą skłonni robić zakupy w sklepach, które mają zrozumiałe, czytelnie opisane regulaminy zakupów i polityki zwrotów. Szacuje się również, że większość konsumentów będzie coraz częściej korzystała z platform typu marketplace.
Rozwój rynku e-commerce, czyli sklepów internetowych z roku na rok rośnie. Według raportu PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” szacuje się, że do 2027 roku przekroczy wartość 187 mln złotych i wzrośnie o 97 mld złotych.
Istnieje przekonanie, że właściciele sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży odzieży, kosmetyków i elektroniki odczują wzrost przychodów na poziomie 54% w kolejnych latach ze względu na ogromną popularność. Natomiast wyraźny spadek nietrudno dostrzec w branży budowlanej i sklepach sprzedających artykuły wyposażenia wnętrz.
Rozwój sklepu internetowego wymaga od właścicieli przede wszystkim bardzo dobrej i szybkiej logistyki, dlatego coraz więcej osób nawiązuje współprace z doświadczonymi operatorami logistycznymi. Kolejną kwestią jest budowanie trwałych relacji handlowych (nie tylko z klientami), ale przede wszystkim z partnerami biznesowymi, wykorzystanie potencjału nowoczesnych narzędzi m.in. do automatyzacji, jak i również wykorzystanie danych w czasie rzeczywistym do podejmowania lepszych decyzji. Jako właściciel sklepu internetowego musisz otworzyć się na nowe ścieżki dotarcia do wymagających konsumentów i dostosować swój e-commerce lub marketplace do nowoczesnych standardów handlu internetowego.
Przeczytaj o tym, jaki był wpływ cyfryzacji i pandemii na branżę transportową.
Rola nowoczesnych technologii w rozwoju rynku e-commerce w Polsce
Każdy właściciel sklepu e-commerce nieustannie musi dbać o aktualizowanie oferty sprzedażowej, marketing i dążyć do automatyzacji procesów, by korzystanie z jego sklepu internetowego było dla klientów wygodne, szybkie i bardzo intuicyjne.
Chcesz więcej przeczytać o wpływie nowoczesnych technologii na logistykę? Sprawdź, jakie nowoczesne technologie są stosowane w branży logistycznej.
Wpływ rynku e-commerce na logistykę, czyli jak dostosować swój sklep e-commerce do nowoczesnych wymogów konsumentów?
Wraz z rozwojem sklepów internetowych rosną i zmieniają się również oczekiwania e-konsumentów. Coraz więcej kupujących oczekuje szerokiego wyboru produktów, szybkich i bezpiecznych metod płatności, a także większej możliwości wyboru sposobów płatności, by samodzielnie podejmować decyzję o tym, w jaki sposób zapłaci za nabyty towar.
Na jakie kwestie również zwracają uwagę e-konsumenci? Przede wszystkim na sposób pakowania przesyłek, wykorzystane materiały i kwestie ekologiczne. Z raportu e-Izby „Odpowiedzialny e-commerce 2021” wyraźnie wynika, że aż 60% zwraca uwagę na to, czy właściciele sklepów pakują przesyłki w ekologiczne materiały, bo ma to wpływ nie tylko na środowisko, ale również na ponowną decyzję klientów o zakupie. Właśnie dlatego jednym z trendów, a w zasadzie koniecznością jest dostosowanie standardów pakowania do wymogów wymagających klientów.
Zmieniają się również przyzwyczajenia zakupowe e-konsumentów. Ponad połowa z nich deklaruje, że może dłużej poczekać na przesyłkę, by sprzedający skompletował całe zamówienie i wysłał je w ramach jednej wysyłki zamiast kilku paczek osobno.
Jak zmieniły się wymagania e-konsumentów w stosunku do sklepów e-commerce?
Nieustannie rosnące wymagania klientów w zakresie e-commerce sprawiają, że właściciele muszą również dostosować obecną politykę zwrotów do takiej, która będzie bardziej przyjazna i zrozumiała.
W dobrym sklepie internetowym nie powinno również zabraknąć ekologicznych opakowań. Coraz więcej konsumentów ma większą świadomość ekologiczną i zwraca uwagę na szczegóły do tego stopnia, że podejmuje decyzję o kolejnym zamówieniu w zależności od tego, czy poprzednia przesyłka była ekologiczna. Ponadto do sukcesu na rynku e-commerce nie wystarczy już intuicyjnie zaprojektowany e-sklep czy bogata oferta produktów w świetnych cenach, ale przede wszystkim konkurencyjny poziom obsługi klienta i doskonała opieka posprzedażowa.
Profesjonalna i kompleksowa logistyka dla e-commerce
Prowadzisz własny sklep internetowy e-commerce i brakuje Ci czasu na terminowe wysyłanie zamówień? Czujesz od jakiegoś czasu, że przydałoby Ci się wsparcie w zakresie profesjonalnej logistyki i chcesz oddelegować część lub wszystkie swoje obowiązki? W Trans-Tok możesz skorzystać ze specjalnej usługi, jaką jest logistyka dla e-commerce. W ramach takiej kompleksowej obsługi logistycznej możesz skorzystać np. z następujących usług:
- usługi profesjonalnego co-packingu, czyli zapakowania towarów w Twoim e-sklepie i przygotowania ich np. do specjalnych akcji promocyjnych lub okazyjnych np. świątecznych.
- profesjonalne konfekcjonowanie produktów dla sklepów e-commerce – czyli dokładne pakowanie produktów zgodnie z Twoimi wypracowanymi standardami w e-sklepie lub ich przepakowanie np. w specjalne opakowania lub kartony.
- kompleksowa obsługa logistyczna dla Twojego e-sklepu – w ramach takiej obsługi możesz oddelegować nam terminowy transport zamówień do Twoich klientów wraz ze wszystkimi obowiązkami logistycznymi np. aktualizowaniem stanów magazynowych
- przyjmowanie zwrotów towarów do Twojego e-sklepu – jeśli od dawna chcesz oddelegować obowiązki związane z przyjmowaniem zwrotów towarów do Twojego sklepu internetowego, teraz możesz nam oddelegować ten obowiązek i mieć pewność, że każdy zwrot zarejestrujemy w Twoim sklepie. Jeśli się zastanawiasz czy ten obowiązek oddelegować – sprawdź tutaj, dlaczego warto to zrobić. Sprawdź również wady i zalety usługi fulfillmentu dla e-commerce, by łatwiej podjąć decyzję o współpracy.
Profesjonalna logistyka dla e-commerce – poznaj najważniejsze korzyści z oddelegowania logistyki dla swojego sklepu!
Prowadzisz własny sklep internetowy i czujesz, że najwyższa pora, by rozważyć oddelegowanie obowiązków logistycznych zewnętrznej firmie i zyskać więcej czasu na inne działania? Outsourcing logistyki dla sklepów e-commerce pozwala nie tylko zwiększyć sprzedaż przez internet i wypracować lepsze standardy obsługi klienta, ale również odzyskać czas na pozostałe działania, które wspierają i rozwijają Twój biznes e-commerce.
Sprawdź, jakie korzyści możesz zyskać, gdy zdecydujesz się na kompleksowe wsparcie logistyczne.
Rozwijaj swój sklep e-commerce i już dziś oddeleguj logistykę swojego e-sklepu Trans-Tok!
Twoim celem jest rozwój sklepu internetowego i od pewnego czasu marzysz o tym, by oddelegować obowiązki logistyczne zewnętrznej firmie logistycznej? Z Trans-Tok to wszystko będziesz mieć pod kontrolą! Wystarczy, że oddelegujesz nam pewien zakres obowiązków lub zdecydujesz się na pełną obsługę logistyczną, a my zajmiemy się resztą! Sprawdź ofertę naszej firmy dot. usługi fulfillment dla e-commerce i już dziś skorzystaj z naszego wsparcia logistycznego dla swojego e-sklepu.