Pandemia koronawirusa i cyfrowa rewolucja na zawsze zmieniły branżę TSL. Obostrzenia i związane z nimi ograniczenia znacznie utrudniły prowadzenie działalności i codzienne obowiązki milionom ludzi. Jednak nowoczesne technologie sprawiły, że właściciele firm transportowych, ich pracownicy i klienci musieli się do tego wszystkiego odpowiednio przygotować i nadal mogli pracować, tylko że z jeszcze większą efektywnością. W jaki sposób cyfrowa rewolucja i pandemia zmieniły branżę transportową?

Jak pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na branży TSL

Na samym początku pandemii w 2020 roku firmy transportowe zmagały się z wieloma wyzwaniami i musiały przeorganizować dotychczasowy sposób działania. Z uwagi na to, że pandemia koronawirusa odcisnęła piętno na branży TSL, firmy te musiały ulepszyć zarządzanie transportem, wdrożyć nowoczesne technologie w swoich systemach, aby móc wykorzystać ich potencjał i zyskać przewagę konkurencyjną na rynku, a jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo swoich pracowników. 

Według raportu Eurostat Polacy zrealizowali ponad 20 % przewozów międzynarodowych. Właśnie ze względu na skuteczność w działaniu, sumienność i dobrze zaplanowane działania od 2012 roku to właśnie polscy przewoźnicy są niekwestionowanym liderem w branży transportowej w Europie. Wpływ pandemii na branżę transportową również miał wpływ na działania wielu polskich firm transportowych. Jednak mimo obostrzeń, ograniczeń i wyzwań – polska branża transportowa ma się dobrze! 

Według ankiety przeprowadzonej przez Transport i Logistykę Polską oraz TruckFocus 40 % ankietowanych przyznało, że ograniczyło działalność swoich firm w okresie pandemii. A mniej niż 20 % zawiesiło działalność transportową. Z ankiety wynika, że 57 % ankietowanych nie miało problemu z pracownikami, którzy starali się pracować normalnie z zachowaniem obowiązujących obostrzeń. Ponad 41 % przyznało, że pandemia koronawirusa przyczyniła się do znaczącego spadku popytu na usługi transportowe. 

Jakie jeszcze działania podjęły firmy transportowe podczas pandemii? Według sondażu Euro Logistics aż 39 % firm zdecydowało o wycofaniu z rynku części floty i zrezygnowało ze współpracy z zewnętrznymi przewoźnikami. Aż 47 % pracowników ze względu na trudną sytuację i bezpieczeństwo zdecydowało się na urlop. 

Czym jest cyfrowa rewolucja?

Cyfrowa rewolucja to nic innego jak wdrożenie nowoczesnych systemów telematycznych w firmach logistycznych. Dlaczego warto to zrobić? Z uwagi na fakt, że właściciele firm logistycznych mogą precyzyjniej i dokładniej planować trasy przejazdów kierowców, analizować je, wyciągać wnioski i jednocześnie skuteczniej zapobiegać ewentualnym zagrożeniom. Takie usprawnienia są możliwe dzięki nowoczesnym aplikacjom i systemom. To właśnie one umożliwiają właścicielom firm pozyskiwanie danych w czasie rzeczywistym, by lepiej zarządzać firmami.

Dokładne planowanie tras kierowców w oparciu o dane rzeczywiste umożliwia również uniknięcie opóźnień, co przekłada się na większą satysfakcję klientów. Właściciele i tzw. managerowie flot logistycznych (transport managerowie) mogą na bieżąco śledzić i analizować drogę ładunków, udostępniać je swoim klientom i jednocześnie optymalizować czas dostaw. Strategiczne podejście do sposobu optymalizacji dostaw to szansa na zyskanie przewagi konkurencyjnej, dlatego warto jak najczęściej wykorzystywać nowoczesne technologie do lepszego i sprawniejszego zarządzania logistyką. 

Wpływ cyfrowej rewolucji na branżę transportową – jakie są zmiany i korzyści dla firm transportowych wniosła digitalizacja? 

Rozwój nowoczesnych technologii ma też dobre strony. Według raportu PwC aż 54 % spółek transportowych odnotowało wzrost sprzedaży dzięki ulepszeniom związanym z wdrożeniem nowych technologii.

Cyfryzacja branży transportowej to wykorzystanie nowoczesnych technologii do skracania czasu dostaw, optymalizacji tras przejazdów w taki sposób, aby unikać opóźnień w dostawach i weryfikowanie lokalizacji danego przewoźnika bądź ładunku w czasie rzeczywistym. Nie trudno więc domyślić, że takie udogodnienia były konieczne dla branży transportowej. Wielu właścicieli firm transportowych dzięki tym zmianom może łatwiej zarządzać firmami, lepiej organizować pracę swoich pracowników i jednocześnie zyskać pewną przewagę konkurencyjną na rynku.  

Jakie są korzyści z cyfrowej transformacji w branży transportowej? 

Zastosowanie nowoczesnych technologii takich jak np. systemy telematyczne czy system TMS ułatwiający zarządzanie logistyką i planowanie tras kierowców wyszło na dobre nie tylko właścicielom firm, ale również ich pracownikom. To nie tylko narzędzia, które pozwalają kontrolować koszty i oszczędzać czas, ale skuteczniej jak nigdy dotąd podejmować właściwe decyzje biznesowe. 

Jakie korzyści wynikają z rozwoju nowoczesnych technologii dla sektora TSL?

Nowoczesne technologie umożliwiają nie tylko bardziej optymalne planowanie tras kierowców, ale również skuteczne zapobieganie wszelkim zagrożeniom np. sprawdzanie czy pracownik spędza określoną liczbę godzin na pracy i odpoczynku, weryfikowanie stylu jazdy kierowcy i zwiększanie świadomości wśród kierowców o tym, w jaki sposób mogą podróżować ekonomiczniej i oszczędzać ślad węglowy i paliwo. Nowoczesne technologie umożliwiają również 

Konieczność zmian spowodowana pandemią i postępującą digitalizacją sprawiła, że wszystkie firmy transportowe musiały przeorganizować swoje dotychczasowe działania. Wynikiem tego są uproszczone procedury, które pozwalają szybciej podejmować decyzje i planować działania z większą jak nigdy dotąd uwagą. Jednym z udogodnień jest wgląd do dokumentów przewozowych w czasie rzeczywistym, a nawet możliwość udostępnienia linku do śledzenia ładunku w czasie rzeczywistym. Według szacunków papierowe dokumenty dot. rozładunku mogą nawet opóźniać zwrot kosztów o kilka tygodni!

Jedną z niewątpliwych zalet wdrożenia nowoczesnych systemów telematycznych jest to, że właściciele firm transportowych mogą na bieżąco analizować przeróżne wskaźniki w procesach logistycznych. Dzięki nim mają możliwość zweryfikowania poziomu paliwa w danym aucie flotowym czy śledzenie procesu drogi danego kierowcy. W ten sposób mogą również przeanalizować drogę kierowcy i jednocześnie weryfikować trasę na bieżąco. Ta możliwość z kolei powoduje, że w sytuacji np. wypadku drogowego można szybko zmienić trasę przejazdu, skrócić ją lub w skuteczny sposób zapobiec opóźnieniom w dostawie towaru. 

Dlaczego wdrożenie nowoczesnych systemów informatycznych w firmie logistycznej jest konieczne? Głównie po to, aby rozwijać firmę, a konkurencję zostawić daleko w tyle! Zastosowanie nowoczesnych systemów i świadome wykorzystanie ich potencjału może zaowocować wieloma korzyściami dla firmy logistycznej: łatwym sposobem na kontrolowanie czasu pracy przewoźników, wyznaczaniem standardów i systemu lojalnościowego motywującego pracowników i 

Firmy logistyczne, które wykorzystują zaawansowane systemy informatyczne i telematyczne do zarządzania i wykorzystywania danych mogą nie tylko wyprzedzić konkurencję, ale również zyskać większą przychylność swoich klientów. Coraz więcej z nich oczekuje szybkich dostaw towarów i chętniej korzysta z usług firm logistycznych, które potrafią dostosować się do nowych warunków. Branża e-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów, w której klienci oczekują nie tylko błyskawicznych dostaw towarów, ale również dobrze przemyślanej polityki zwrotów towarów, solidnej kultury organizacyjnej i podejścia proklienckiego.

Dlaczego więc firmy logistyczne ze względu na pandemię zdecydowały się na wdrożenie nowoczesnych systemów? Głównie po to, aby zwiększyć wydajność pracowników i procesów, zapewnić im bezpieczeństwo i jednocześnie ograniczyć kontakty fizyczne. 

Nowoczesne technologie w TSL – wykorzystaj ich potencjał dla swojego przedsiębiorstwa!

Rozwój technologiczny w branży TSL ułatwił wielu firmom zarządzanie łańcuchem dostaw, ulepszył czas dostaw towarów do klientów i sprawił, że właściciele firm i pracownicy logistyczni zyskali o wiele więcej możliwości. Pandemia natomiast spowodowała ogromne zmiany w zarządzaniu firm i zmotywowała właścicieli firm transportowych do poszukiwania nowych rozwiązań.